Elektrisch rijden 100% fossielvrij maken, dat is de missie van Green Caravan. “Door consequent te laden op duurzame momenten is het mogelijk tot wel 60% CO2-uitstoot te besparen tijdens het rijden met je elektrische auto. En dat maakt een enorm verschil.” Aan het woord is Tom Visser, projectcoördinator bij Green Caravan. Green Caravan streeft ernaar dat alle elektrische voertuigen CO2-neutraal gaan rijden. Het bedrijf wil namelijk van fossielvrij laden de norm maken. Hiervoor bieden zij smart-charging diensten en fossielvrije laadoplossingen aan. De data van ned.nl gebruikt Green Caravan om continu voorspellingen te maken van de CO2-uitstoot.
Green Caravan verkoopt laadpassen voor heel Europa mét bijbehorende app. En met die app maakt het bedrijf nou juist het verschil. Elektrisch rijders krijgen er namelijk een ‘smart charging forecast’. Met behulp van die forecast kan de rijder het moment kiezen waarop het meeste CO2 bespaard kan worden tijdens het opladen. “Met onder andere de data van het Nationaal Energie Dashboard maken we een analyse van de CO2-intensiteit van het stroomnet. Op basis hiervan voorspellen we de CO2-uitstoot van de elektriciteitsmix. Gebruikers zien vervolgens in één oogopslag binnen welk tijdslot zij het beste kunnen laden voor een zo laag mogelijke CO2-uitstoot”, vertelt Tom. Eenmaal geladen ziet de gebruiker hoeveel uitstoot door die betreffende laadsessie is bespaard. En is er tóch sprake van CO2-uitstoot tijdens een laadsessie, dan wordt die uitstoot gecompenseerd met de aanplant van gecertificeerde bomen. “Deze actieve CO2-compensatie, zoals wij dat noemen, is erg interessant voor gebruikers. Daardoor groeien we hard.”
Door consequent te laden op duurzame momenten is het mogelijk tot wel 60% CO2-uitstoot te besparen.
Tom Visser
Laadpassen en -locaties
Toch is de laadpas niet de enige activiteit van Green Caravan. Het bedrijf zet ook eigen laadlocaties op. Deze locaties zijn, geheel in lijn met de missie van het bedrijf, 100% fossielvrij. Tom vertelt: “Door de integratie van verschillende systemen, bijvoorbeeld door energie op te slaan in batterijen, zijn we in veel gevallen niet afhankelijk van het stroomnet.” De duurzame uitdaging voor Green Caravan zit nu vooral nog in de nacht en in de winter, oftewel op de momenten dat de zon niet genoeg schijnt.
Verbruik en opwek zo dicht mogelijk bij elkaar
“Idealiter bevinden onze laadlocaties zich zo dicht mogelijk bij de plaats waar de stroom duurzaam wordt opgewekt”, licht Tom toe. “Toch is het is niet zo dat wij alle benodigde elektriciteit persé lokaal opgewekt willen hebben. Uiteindelijk gaat het er ons om dat de CO2-uitstoot zo laag mogelijk of, liever nog, geheel fossielvrij is.” Green Caravan is er voor particulieren en voor bedrijven. “We willen accountable kunnen zijn voor al onze klanten. En brengen daarom zo helder en realistisch mogelijk in de app in beeld hoeveel ieders CO2-uitstoot daadwerkelijk was.”Hierdoor kunnen bedrijven rapporteren over de ‘footprint’ van hun wagenpark en zien individuele rijders wat hun bijdrage is geweest”, besluit Tom. En zo maakt de groeiende gemeenschap van fossielvrije rijders samen een verschil.